Alla inlägg den 11 augusti 2021

Av Pisan - 11 augusti 2021 11:57


Halloj!    Jag vet att det var ett tag sen jag skrev, nästan 1 vecka sen ju. Men jag har inte orkat lägga upp nåt, var jätteseg i söndags kväll, i måndags och igår. I måndags och igår har jag varit rejält lågtryckssjuk. Känner av det idag med men är kanske liiite piggare. Och så har jag en del bilder att bjuda på och då känns det extra kul att lägga upp nytt inlägg    I lördags var vi vid Nääs fabriker, ett gammalt fabriksområde som man rustat upp och använder till kontor, butiker, hotell, bryggeri och serveringar. Ett jättemysigt område.

  


Området ligger vid sjön Sävelången.

  


I en av byggnaderna där det låg flera butiker hade man gjort såhär fint i entrén, både bilden här ovan och den här under är tagna i entrén. Butikerna som finns där är dyra, en butik hade inredning och märkeskläder, en annan hade mathantverk och en annan hade ullhantverk. En butik hade pappersvaror, där köpte jag några presentpåsar för halva priset. Det fanns också en butik som sålde fina leksaker och andra saker till barn. Alla butikerna var väldigt fina och hantverk kostar så är det ju bara, det är ju saker som tar tid att göra. Speciellt sakerna i ullhantverksbutiken. Där såg jag många fina saker jag skulle vilja ha   


 


Och bilden här ovan och den här under är tagna på ett ställe som hade bageri, servering och bryggeri i sina lokaler. I serveringen kunde man köpa ett set med olika öl att prova. Man fick gå upp en trappa för att sätta sig och fika, om man inte vill sitta ute. Vi fikade på ett annat ställe och satt ute i skuggan, det var jättegott väder om man satt i skuggan, solen stekte rejält. Vi frågade om vi fick gå in och kolla på bryggeriet och de andra lokalerna på det här stället och det fick vi gärna. 




Vi hade tur med vädret och så var vi där ganska tidigt, när vi kom fanns det gott och parkeringsplatser men när vi åkte därifrån efter ett par timmar var det fullt på parkeringen. Innan vi körde hemåt åkte vi under motorvägen till byn Tollered, det var där de som jobbade i fabrikerna bodde. Vilket mysigt litet samhälle! Gamla trähus med lägenheter, precis som det var då för länge sen när arbetarna bodde där. Vi skall åka dit en annan gång och promenera i området. Då kan jag ta lite bilder också så ni får se hur det ser ut där.

Jag har fler bilder från i lördags, de får ni se i nästa inlägg. Men flera av er, ni som följer mig på Facebook har redan sett de flesta bilderna. 


Som jag skrev ovan så har jag inte varit så pigg de senaste dagarna. Har inte orkat något annat än att ligga i soffan och kolla på Netflix. Kollar just nu på en serie som det finns 6 säsonger av, "When Calls The Heart". Det är en kanadensisk/amerikansk serie, en puttinuttig typisk amerikansk produktion, den utspelar sig i början av 1900-talet i Kanada. Trots det tycker jag den är hyfsat bra för att kolla på alla 6 säsongerna. Läste att det finns ytterligare 2 säsonger och det är en 9:e på gång. 


Ha en finfin onsdag och sen ett finfint veckoslut!   Tjillevippen!   

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2021 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards