Alla inlägg under november 2019

Av Pisan - 30 november 2019 13:12

 


God middag såhär på månadens sista dag! Idag när jag gick upp var det helt vitt ute, av frost. Ja, det är vitt fortfarande faktiskt. Det är ju så fint. Och här ovan ser ni mitt köksfönster, man ser liiite av träden utanför och att de är frostiga.


Idag vaknade jag med huvudvärk. Tog första Gabapentintabletten igår kväll. När jag precis gått och lagt mig började jag svettas nåt kopiöst. Antar att det är nån biverkan. Man kan få svettningar läste jag bland ev biverkningar. Det var en HEL MASSA biverkningar och jag blev jättenojjig när jag låg där i sängen och svettades och inte kunde somna och läste om biverkningarna på mobilen. En annan biverkan var att man blir känslig för virus i omgivningen, att man ofta blir infekterad. Det vill jag INTE vara med om!!! Det räcker med de infektioner jag brukar få varje vinter tycker jag. Värk och svullnad och kramper kan man också få. Och sömnsvårigheter. Och depression och ångest. Och ilska, förvirring, minnesförlust och tankesvårigheter. Och jag som redan har världens taskigaste minne och "slö "hjärna p g a mina sjukdomar. VILL INTE! Varför måste jag ta en massa medicin för att få må bra??? Mår ju inte ens bra trots alla mediciner.... Är så j-a trött på det här! Blir ledsen.    Livet är orättvist!

Så där låg jag vaken och svettig.  Det tog väl nån timme innan jag slutat svettas men det var ändå svårt att somna sen. Och sen vaknade jag tidigt för jag var kissnödig och sen blev det bara såndär lätt och konstig sömn med massa drömmar. Så jag känner mig sliten idag. Och då är det rätt skönt att vara helt solo hemma, för det är jag. Lilltrollet är inte hemma den här helgen, hon kommer hem i morgon kväll. Men igår kväll kändes det bara tomt och trist. Det var länge sen jag var helt ensam hemma en hel helg. Förr, innan barnen flyttade hem till mig på heltid så var jag ju helt ensam nästan en hel vecka, när de var hos sin far. Då var jag ju van vid att vara ensam varannan vecka. Men det har jag ju vant mig av med nu för det är ju som sagt flera år sen barnen började bo hos mig på heltid. Så tomt kändes det där jag satt i soffan och kollade på Netflix och musikalfilmen "Annie". Har inte sett den förut, trots att den kom 1982. Den var bra. Vad dessa ungar kunde sjunga! Wow säger jag bara.


Hoppas du har en fin lördag! Tjingeling!     


 







Av Pisan - 29 november 2019 11:58

 


Hej! Idag skiner solen!!   Vilken konstig känsla   Igår regnade det hela dagen. Inatt har vi fått snö. Pyttelite och inte så mycket som på andra ställen i landet. Jag ska inte klaga, och det gör jag inte, men solen är ju så låg nu så att man har den rätt i ögonen här vid mitt köksbord. Men det dröjer ju inte många timmar tills den går ner och jag föredrar ljuset framför mörkret. 


Min mamma var ju här några timmar igår. Vi babblade och fikade och så var vi och handlade lite i matbutiken. När hon åkt hem var jag rastlös och pyssla är inget alternativ nu när jag har så mycket färdiga alster liggandes här. Så jag julpyntade istället. Köket är färdigt, kommer inte ta fram mer julgrejer till det. Men vardagsrummet är inte helt klart. Dels så skall ju granen upp men även lite större tomtar och julugglor skall fram vart det lider.


     


Det här är min "julhylla" som jag har i köket. Där har jag dalahästar i vanliga fall men till jul byter jag till tomtar och annat juligt. Men de små glasen fick stå kvar i år. Och såhär har jag det i mitt vardagsrumsfönster:


   


Hade gärna velat ha några andra gardiner där i fönstret med jultema men jag känner inte att jag orkar vare sig köpa ett par eller stryka och hänga upp dem så de här med palmer, blommor och papegojor får hänga kvar   



I morse ringde min läkare på avtalad telefontid. Jag skall börja med Gabapentin, mot förmodade nervsmärtor. Han tror att det är det jag har i mina fötter när det hugger och bränner i dem. Har ju legat vaken flera nätter nu med den där brännan i fötterna. Så jag skall hämta ut det + den låga dosen av morfinplåstren sen när jag varit på vc för min B12-injektion. Resten av morfinet sätter vi ut sen när jag kommit igång ordentligt med Gabapentinet, skall långsamt trappa upp dessa tabletter. Så ny telefontid är bokad också. Han sade igen att han tycker det är starkt av mig att sluta med morfinet. Men allt detta med ett stort OM. OM jag tolererar medicinen, det vet vi ju inte än. Jag kanske inte får nån effekt av det heller, det är också ett stort OM. Men jag hoppas. Håll tummarna för mig   


Ha en finfin fredag goa du!   



Av Pisan - 27 november 2019 16:14


Nu har jag börjat längta till jul. Trodde jag inte att jag skulle göra i år för det har inte känts så alls. Jag brukar börja längta till jul ganska tidigt. Men det har ju varit så mycket annat, tråkiga saker, så det har väl förtagit det hela.


Igår tog jag fram en hög kruka och satte i fuskamaryllisarna som jag köpt och satte i köksfönstret. Det blev så fint och juligt så. Kan hända det kommer fram lite annat juligt i helgen. 


Idag har jag pysslat lite med röda smycken. Men det får absolut bli det sista jag gör på den fronten på länge nu. Jag har sååå mycket liggandes.


   


 


         


Som vanligt: Örhängen 30:-, armband 45:. Halsbandet kostar 80:-. Armbandet, örhängena på bilden bredvid med änglavingar och halsbandet tillsammans 135:-. Det på den sista bilden är sånt jag gjort tidigare. Men det är ju rött i a f   Också som vanligt: Du kan mejla mig om du är intresserad av att köpa nåt. pisanssmycken@hotmail.com


Nu tror jag att jag skall förflytta mig till vardagsrummet och soffan. Håller på med en serie som det kommit en ny säsong i: "Atypical", den är jätterolig.

I morgon kommer lilla mamma och hälsar på mig. Mysigt   


Ha en finfin kväll!   

Av Pisan - 26 november 2019 13:16

 


En sån här skulle man ha, eller hur? Och åka omkring i på sommaren, och stanna till på campingplatser. Gärna i Skåne och på Österlen. Älskar Österlen. Nu var det länge sen jag var där men hoppas det blir av någon gång i framtiden. Visst är den fin?


Kom hem från Småland igår em. Har haft det bra. Älsklingen var ledig på fredagen. Då passade vi på att åka och köpa lite julklappar. Nu har jag inte många kvar, skönt. På lördagen åkte vi till Butik Återbruk i Limmared, en secondhandbutik. Där hittade jag en väska åt mig, en svart lite större handväska. Har jag velat ha länge nu och nu fick jag en till jättebra pris: 40 kr. Är sååå nöjd med det köpet. Köpte även några gammeldags örngott, sådana där med knytning. De skall mamma få. Jag köpte flera i somras så jag har redan. De kostade endast 5 kr/st och är jättefina och fräscha. Just nu ligger de i tvättmaskinen. Köpte även ett halsband med jättefina pärlor som jag skall slakta. Vi var även på secondhandbutiken i byn där älsklingen bor i torsdags em när jag precis kommit fram. Där hittade jag 2 st halsband som jag skall slakta. Också jättefina - och många - pärlor. 


Efter att vi varit i Limmared, och även ätit där på den lokala pizzerian, åkte vi till älsklingens barndomshem där vi plockade fram adventsbelysningen till fönstren där. Så nu lyser det så fint där på eftermiddagarna och kvällarna. Det blev en heldag ute och i söndags fick jag betala för det. Låg i stort sett hela dagen, var helt slut och mör och hade värk i ben och fötter som fullständigt klubbade mig. Mådde bättre igår tack och lov för jag skulle ju åka hem. Nu har jag bara den vanliga värken och tröttheten, den som aldrig försvinner (annat än i Spanien i den torra goa värmen). Så på söndagen tog vi det lugnt, när jag inte sov kollade vi på film.


Har redan varit iväg och fått min B12-injektion. Var där vid 11-tiden. Efter att jag kommit hem har jag suttit och pulat med att lägga upp annonser på mina smycken i några grupper på Facebook. Har redan annonser i några andra grupper men har inte fått napp ännu. Idag lade jag upp en annons i en lokal köp/sälj/byt-sida och där har jag inte annonserat tidigare. Hoppas det ger nåt. Håll tummarna för mig     


Tjingeling!     



Av Pisan - 21 november 2019 11:37

 


Mer av halvädelsten, bergkristall.  Men inte bara. Det är glaspärlor och delar av metall också. 120:- + frakt. Och såhär ser det ut när det inte är ihoprullat:


 


Och 2 armband i rött, glas- och metallpärlor. 45:- + frakt:


   


Här sitter jag vid mitt köksbord, har precis ätit frukost. Har duschat också. Skall iväg till Småland om 1,5 timme så jag skall packa min väska snart. 


Nu har vi då äääntligen frostat av frysen. Jösses vilken tid det tog! Det var såååå mycket is. Det är jättelänge sedan vi gjorde det så det behövdes ju verkligen. Det är så skönt att det är gjort nu. Nu dröjer det innan vi behöver göra det igen, förhoppningsvis.


Och så det här med sömnen.... Jag har sovit hyfsat inatt, skall inte klaga. Men vad är det med klockan 4 som är så märkvärdigt att kroppen min måste vakna? Jag fattar inte det. Varenda natt nu i flera, flera dagar vaknar jag vid den tiden. Och kan inte somna om. I morse var jag inte ens kissnödig när jag vaknade klockan 4. Knasigt.


Ha en fin helg!   

Av Pisan - 20 november 2019 12:46

 


Halloj! Igår eftermiddag satt jag och gjorde lite smycken i halvädelsten. De är alla till salu.


 

Ametist, rosenkvarts och bergkristall. 60 kr.



 

Ametist, rosenkvarts och bergkristall. 60 kr.


 

Rosenkvarts. 45 kr.


 

Bergkristall och ametist. 45 kr.  Sålt!


 

Ametist. 45 kr.


   

Halsband av rosenkvarts. 90 kr. Fraktkostnad tillkommer. Är du intresserad så går det bra att mejla mig på: 


pisanssmycken@hotmail.com


Som sagt, jag satt och pysslade med detta igår eftermiddag efter att jag kommit hem från vc. Där var det lång väntan p g a att det hade kommit in ett akutfall som sen ambulansen kom och hämtade. Jag var så hängig efter det så jag glömde att jag skulle till apoteket och gick direkt hem.... 


Men jag har fått sova inatt!!!!   Vaknade visserligen vid 4 och var kissnödig och låg sen 1,5 timme innan jag somnade om.... Men har sovit bra efter det. Gick upp först vid halv 12. Och nu är frukosten uppäten. Idag skall vi frosta av frysen, så fort dottern kommit hem. Hon har varit i stan en stund. Men jag orkar inte gå ner i källaren med sommargrejerna på balkongen som vi hade planerat. Jag har så jädra ont i benen och är hängig. Vi får ta det nästa vecka. I morgon har jag tänkt åka till Småland och älsklingen. 


Nu kom dottern. Ha det så bra och tjingeling!   


Av Pisan - 19 november 2019 11:04

 


Ja, nu längtar jag igen. Till sommaren. Gör inte annat. Tycker det är sååå himla trist just nu. 


Nu var det några dagar sen jag skrev här. Har överlevt helgen (som ni ser   ) Satt både lördag och söndag här i  köket och gjorde julkort. Så nu är de klara. Skall bara skriva dem också. Och köpa hem julfrimärken. Men nu har jag plockat bort allt pyssel från köksbordet och lagt på ny duk, med julmotiv. Ser ut som ett helt annat kök utan alla askar, verktyg och papper och diverse andra pysselgrejer. Känns skönt. 


Har sovit som en kratta de 3 sista nätterna. Gick och lade mig tidigt igår kväll, men det tog säkert 1 timme innan jag somnade. Sen vaknade jag 03.30 och har varit vaken sen dess. Låg några timmar och försökte somna om innan jag gav upp vid 07-tiden. Är mosig i huvudet och har en helvetes tinnitus. 


Idag skall jag influensavaccinera mig, samtidigt som jag får min B12-injektion. Det blir 2 stick idag alltså. Hur brukar du göra? Vaccinerar du dig mot influensan varje år? Förra året fick jag influensa vid jul och nyår. Antagligen en annan influensa än de som ingår i vaccinationen. Jösses vad dålig jag var. Lilltrollet och älsklingen också. Hoppas vi slipper den skiten denna julen. Ja, under hela säsongen såklart. 


Ha en finfin tisdag!   

Av Pisan - 15 november 2019 11:46

 


Har ni sett så härligt?! Grönska och sol. Bilden är tagen på balkongen i somras. Vad härligt det är att sitta där ute i solen. Slumra lite, läsa lite, lyssna på musik och bara vara.... Dricka lite kaffe och bara ha det GOTT. Jag har fortfarande inte fått undan sommargrejerna från balkongen, solstol och matta och krukor står kvar....  Måste få lite mer ork snart så jag kan röja där ute, sakerna måste ner i källaren. 


Har pratat med min dr nu på morgonen. Han skulle ju ringa. För att höra hur det går med nedtrappningen av morfinet. Och jag sade som det var, att det är jättejättejobbigt och vissa dagar har varit ett rent helvete. Men han var inte förvånad. Han lät däremot förvånad när jag på hans fråga om jag ville fortsätta svarade "jadå".... Jag hoppas ju på att jag skall få en bättre smärtlindring när jag väl gått igenom det här och blivit av med morfinet helt. De "extra" smärtorna jag har nu är en del av abstinensen sade han också. Hoppas verkligen det. Hur som helst så skall han ringa igen om 2 veckor för att se hur läget är då och så ska vi komma överens om hur vi ska gå vidare. Och så skrev han ut nya plåster i den svagare (den lägsta som plåstren finns i) styrkan jag använder nu så jag har i 2 veckor till nu då. Innan vi lade på sade han "kämpa på!". Ja, kämpa ja. Det har jag gjort sen den dagen jag blev sjuk.... Jag är van vid "skit", elände och plågsamheter. Tycker jag haft mycket av det de senaste åren, det blir mer och mer för varje år liksom. Jag gnäller inte nu! Jag konstaterar. Men nog om elände nu.


Har suttit här vid mitt köksbord och pysslat med mina pärlor. Här är lite av resultatet:


 


       

 


Och alltihopa är till salu. Halsbandet, det svartvita, och örhängena här ovan har varit med på bild här tidigare men jag har nu gjort ett armband som passar till, så det går att ha som ett set. Och som vanligt: Är du intresserad så hör av dig via min mejl pisanssmycken@hotmail.com eller skriv en kommentar (jag behöver ju inte publicera den). Hela setet kostar 150 kr + frakten.


Som ni ser så är jag hemma den här helgen, jag orkar inte åka bussen till Småland. Är för sliten just nu. Hoppas på att komma iväg nästa vecka. Det blir nog mycket Netflix i helgen. Såg några filmer igår och i förrgår. Bl a "Love Actually". Har aldrig sett hela den, bara någon snutt när jag zappat på tv:n. Kom in i julstämning rejält när jag tittade. Så nu känns det rätt mysigt att det snart är advent och man kan börja jula till det här hemma lite   


Ha en fin fredag!   




Presentation

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8 9
10
11 12 13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26 27
28
29 30
<<< November 2019 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards