Alla inlägg den 22 juni 2022

Av Pisan - 22 juni 2022 15:16

 


Halloj! Här kommer äntligen ett inlägg. Jag är hemma och har varit det sen i söndags. Vi åkte hem från Härjedalen i lördags morse. Vi tog god tid på oss och vi stannade på flera ställen på vägen så vi var inte hemma förrän på kvällen. Och på söndagen blev jag skjutsad hem efter frukost. Har haft en helt underbart fin semester. Jösses vad vackert det är där uppe! Har tagit en hel del bilder och har just suttit och fört över många av dem hit till bloggens bildarkiv så de närmaste blogginläggen kommer innehålla bilder från Härjedalen och resan dit och hem.

Det är ju en lång bilresa och det tog oss 10 timmar att köra upp, då stannade vi inte på så många ställen som vi gjorde på vägen hem, den resan tog längre tid. 


Dagen efter att vi kommit fram visade älsklingen runt mig lite där i Lofsdalen. Bilderna här nedan är tagna då.


               


När de här bilderna var tagna så hade jag fortfarande inte sett någon ren. Jag hade fått höra att renar det ser man direkt när man kommit in i Härjedalen. Men det gjorde vi inte utan det tog ett dygn ungefär innan jag såg ren i det vilda för allra första gången i livet. Jag räknar inte de gånger jag sett ren i Slottskogen eller något sånt ställe. Här är bild på första gången jag såg dem där uppe:


   

Inte världens bästa bilder, jag fick ju zooma in ordentligt för att de skulle vara större än små prickar på bilden   

De är inte så stora men många av dem har enorma horn.


Jag skrev i något tidigare inlägg att vi skulle bo i älsklingens familjs stuga där uppe. Stuga och stuga.... Det var bra mycket större än en liten stuga. Det var mer i storlek av en villa. De är många i familjen och för att många skall kunna vara där uppe samtidigt så behövs gott om utrymme. Det fanns flera sovrum på nedre våningen, på övre våningen fanns flera sovplatser på loft och i skrymslen och vrår till familjens alla barn. Jag och älsklingen fick eget rum och killarna sov på övervåningen. Älsklingens far med fru har eget sovrum. 2 badrum finns också och så storstuga med kök. En del av storstugan var möblerad med soffor och tv. Tv fanns även på övervåningen så där höll ungdomarna till.


En fördel med att semestra tidigt på sommaren där uppe är att man slipper myggen. Vi hade ändå flera dagar som var ganska varma och på kvällarna satt vi ute på altanen med infravärme. Hade världens bästa utsikt därifrån:


 

  


Och i övermorgon är det midsommarafton. De senaste veckorna har gått extra fort tycker jag. I morgon åker jag till älsklingen, han hämtar mig efter jobbet. Sen har han 4 veckors semester. Men det blir inga stora utsvävningar dessa veckor. Vi harju haft vår semesterresa redan. En av dessa 4 veckor åker han, killarna och innebandylaget till Prag på innebandycup. Jag stannar hemma, hoppas på balkongväder men regnar det så kanske jag börjar med julkorten     Då slipper jag ha alldeles för mycket att göra i oktober/november    Ha nu en riktigt härlig midsommar!   Jag skriver mer inlägg senare med bilder från veckan i Lofsdalen. Tjillevippen!   


  

Presentation

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22 23 24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2022 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards